Wednesday, October 17, 2012

nikmat selepas musibah........





Assalamualaikum.......dah lama tak wat entri berunsur ilmiah kan...byk psl hiburan je kan...


Aritu ade terbaca pasal "Bersangka baik terhadap nikmat, musibah". Firman Allah SWT: “Boleh jadi kamu membenci sesuatu, pada hal ia amat baik bagimu dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, pada hal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” (Surah al-Baqarah, ayat 216) 



Ok, ni memang dah lumrah manusia, termasuk lah aku kan. Macam ayat kat atas tu, bila kita benci@tak suka sesuatu, slalu akan mengeluh n cakap aish nape lah jadi kat aku bla bla bla....sebab tu orang slalu cakap, semua nya terjadi mesti ada hikmah, datang dalam bentuk yang kita tak suka tapi ia akan jadi sesuatu yang bermakna di kemudian hari...*cewah ayat tak kalah* tapi betul kan?!  n ada satu lagi, orang tua-tua cakap jangan benci sangat dengan laki kang esok2 kau kahwin dengan dia!. Pergh ini ayat memang tak bley terima langsung, dah lah benci gila kat dia, pastu bley plak nak kawen ngan dia??? mintak simpangggg malaikat 44! Tapi berbalik pada topik, mungkin betul lah kan, kita benci padahal ia amat baik untuk kita, kita tak tau kan, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan Allah pun dah tetapkan jodoh yang terbaik tuk kita, mana tau mula2 je benci pastu sayangg....Aku jamin mesti ada punya yang jadik camni...


Sabda Rasulullah SAW: “Tidak ada seorang Muslim pun yang mengalami penderitaan, kepenatan, kesakitan, kesulitan, kesedihan dan kebimbangan yang merunsingkannya melainkan dihapuskan sebahagian daripada kejahatannya.” (Riwayat Muslim) 


Aku percaya semua orang mesti pernah dan akan ada masalah, tinggal kita je kena pandai nak atasi kan. Sebab setahu aku, Allah tak kan timpa kan kita sesuatu musibah kalau kita tu tak cukup kuat nak menanggung nye *betulkan klu aku salah*. Tapi memang betul la, contoh macam kawan aku yang meninggal baru-baru ni, yang pernah ku buat n3 pasal dia, macam yang mak arwah cite, dia sgt lah kuat n redha dgn ape yang jadi n macam tu jugak mak dia, sgt redha dgn pemergian anak kesayangan, ko bayangkan anak yang dah  berpuluh tahun ade depan mata skali jadi macam ni, ye walau pun aku belum kawen lagi tapi aku paham ape yang mak arwah rasa. ~Al-Fatihah untuk arwah~


Jika kita berdoa kepada Allah SWT, maka hendaklah bersangka baik jika hajat tidak dimakbulkan. Mungkin Allah SWT mahu memberi yang lebih baik daripada apa yang kita minta. Doa adalah ibadah zikir yang Allah SWT suka. Diriwayatkan daripada Ibn an-Najjar: “Sesungguhnya malaikat Jibril diserahkan (tanggungjawab) memenuhi hajat-hajat Bani Adam. Apabila seorang kafir itu berdoa, Allah SWT berfirman: Wahai Jibril, sempurnakan hajatnya, sesungguhnya Aku tidak suka mendengar permohonannya. Dan apabila seorang hamba mukmin itu berdoa, Allah SWT berfirman: Wahai Jibril, tahan dulu hajatnya, maka sesungguhnya Aku suka mendengar permohonannya.” Semuanya pasti ada hikmah tersembunyi. Marilah kita berdoa supaya termasuk dalam golongan orang berbaik sangka terhadap Allah SWT dan sesama manusia. Mudah-mudahan kita menjadi insan yang terbaik dalam perhubungan dengan Allah SWT dan sesama manusia manusia.


N3 kali ni sebenarnya lebih kepada diri sendiri, nak 'memujuk' diri supaya sentiasa positif tuk menempuhi liku-liku hidup. Insyaallah..................
























sumber : Berita Harian Online

8 comments:

  1. Bagi Wilma, dalam setiap kesakitan dan kedukaan yang kita alami, satu hari nanti, ianya akan membawa kebahagian dan senyuman dalam kehidupan kita ^_^ Nice entri Sis...Baca entri ini membuatkan Wilma merenung dalam kehidupan Wilma...Memang banyak kesakitan dan kedukaan, tapi, selepas itu lebih banyak kebahagiaan yang Wilma terima...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btl2 lgpun idup xsmuanya indah kan n xsmstinya kelam aje sntiasa....

      Delete
  2. eh terkena la entri ni.. nani pun kdg ter'mengeluh' jgk. tpi selalu kena remind yg kite ni manusia je. Allah ada hak nk uji sapa yg dikehendaki. Masing2 ada bahagian masing2. :) semoga kite terus tabah!!!!! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owh yke, smua org mmg camtu kot ska ngeluh...hihi. Insya'....

      Delete