Friday, August 23, 2013

Adab ziarah menziarahi



Assalamualaikum...
berspempena hari ni jumaat pastu elok pulak aku terbaca artikel ni jadi marilah aku kongsikan
Kalau sebelum ni sesapa yang suka konsep terjah dan belasah bila nak gi ziarah ke rumah orang
Lepas ni, kena lah alert sikit

Begini ceritanya:
Pertama: Meletakkan niat ziarah kerana Allah SWT untuk mengeratkan lagi hubungan, silaturahim tidak kira antara orang kaya ataupun miskin.

Kedua memilih waktu yang sesuai untuk berziarah sama ada menziarahi orang sakit, jiran tetangga, adik-beradik atau sahabat handai. Elak daripada mengunjungi pada awal pagi, tengah hari dan tengah malam. Hal ini kerana pada kebiasaan waktu tersebut adalah waktu beristirahat atau persiapan untuk keperluan ahli keluarga.

Ketiga apabila bertemu dengan tuan rumah, digalakkan untuk mendahului dengan mengucapkan salam dan seterusnya berjabat tangan dengan tuan rumah

Keempat bertanya khabar dan tidak bercakap perkara yang mencemarkan kesucian menyambut Aidilfitri sehingga menimbulkan rasa tidak senang orang yang dikunjungi.

Kelima memelihara diri daripada perlakuan dan tindakan yang tidak baik sewaktu menziarahi kerana perbuatan tersebut boleh mengganggu atau tidak disenangi oleh tuan rumah.

Keenam elakkan daripada bersikap sombong, riya’, takabbur dan bongkak. Sewajarnya perasaan bangga diri dan bersikap menunjuk-nunjuk kesenangan yang ada.



Acaner? Kalau rasa diri memang beradab seperti di atas, baguslah tapi kalau rasa ada je yang tertinggal, takpe masih ade je lagi peluang...nanti kalau pegi ziarah umah orang tak kira la musim raya, ziarah orang sakit atau pape je lah k...Ini pun tuk diri sendiri jugak la sebenar-benarnya. Semoga info ni berguna tuk korang jugak ~




sumber ini dipetik dari BH 

14 comments:

  1. thankz awk...kita like!!!

    ReplyDelete
  2. bagus ni, tq shara yer

    ReplyDelete
  3. THANKS FOR THE INFORMATION.. lets join this giveaway http://wanieseuk.blogspot.com/2013/08/segmen-simple-giler.html and this one too http://wanieseuk.blogspot.com/2013/08/giveaway-saya-nak-teddy-bear-by-farisha.html

    ReplyDelete
  4. hai akk , tira selalu tgk running man kat kshownow.net . tgk lah kat situ . selalu tiap2 minggu selasa dah ade . tapi isnin pon kadang2 dia dah keluarkan .petang macam tu lah . selalu tira download terus . tira guna http://en.savefrom.net/ . bila akk dah bukak link RM tu . akk copy link yg kat atas tu . then paste dekat tempat nk download tu . kalau tgk takde buffer lagi syok :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo camtu ye, tq sgt2 tira...btl lg suka download dr tgk on9...hihi

      Delete
  5. Assalamualaikum yanggg, thanks sharing. berguna untuk semuaaa. kena jaga adab :)

    ReplyDelete