Wednesday, May 23, 2012

Kasih Sayang Cinta Pengorbanan










Sebenarnya, aku pernah terbaca pasal kisah Norma & Talib waktu berblogwalking kat blog Filla  Pastu sejak aritu aku memang ikutlah perkembangan kisah dorang ni kat blog moon yang mana moon ni akak ipar kepada Talib dan biras kepada Norma sebabnya suami moon adalah abang kepada Talib….isk cam berbelit plak, tapi paham kan…hihi.


Okay, kenapa dengan kisah dorang ni? Dorang nih artis kah? Tak pun dorang ni pasangan kekasih yang sangat la romantik kalah cam Romeo & Juliet kah? Jawapannye TIDAK tapi LAGI HEBAT dari tu. Sebenarnya, dorang ni suami isteri, baru je la kahwin dalam 2 tahun lebih macam tu. Tapi dorang ni tak duduk sama sebab Norma ni cikgu, ngajar kat Johor lau tak salah n Talib keje kat KL, tapi lau tak salah Norma tengah dalam proses nak transfer sekolah kat area KL atau Selangor rasanya. Nak dijadikan cite, waktu Norma mengandungkan anak pertama dorang, waktu tu kandungan dia lam 7 bulan camtu (lau tak salah la sebab tak berapa nak ingat da, da lama da baca), dia mula sakit kepala camtu, sampai la bila dia da bersalin, tetiba doktor sahkan dia ada kanser.

Jadi bermula lah kisah Norma & Talib nih. Lepas je dapat tau hal tu, memang Talib sbg suami, dia la yang paling berat nak terima. Hidup dia dah berubah 360 darjah, mana nak jaga baby,  pastu isteri dia lagi yang kat hospital, kos rawatan lagi. Ye memang kalau nak diikutkan, memang Norma la lagi teruk sebab dia yang sakit. Tapi tak semua orang boleh sabar n redha macam Talib ni. Nasib baik ada famli yang amik berat, memang kagum gak la dengan famli dorang ni yang memang sapot each other kan. Memang kalau kita ada masalah, memang kita tak harapkan sapa lagi dah, memang famli je yang kita nak ada kat sisi kita.  Betul tak? huhu



Keadaan Norma memang tak menentu, kejap ok pastu kang tak ok. Seingat aku la, ada sekali tu kak moon cite yang Talib macam dah hangin cikit la n dia marah kat isteri dia sebab dia selalu buat tak tau kat anak dorang, macam tak nak pandang, pegang atau pun main dengan anak dorang ( time tu Norma macam ok sikit, boleh duduk atas wheel chair). Sebab bukannya apa, dia macam kesian kat budak tu, dah la dari lahir memang dah kurang kasih sayang mak, pastu isteri dia plak cam wat tak tau je. Mungkin la tym tu Talib bukan nak marah cane, cuma dia kesian kat anak dia tu n nak bagi Norma tu sedar sikit. Dan dari side Norma pulak kita tak tau ape yang dia rasa, mungkin dia rasa down n tak sampai ati nak pandang anak dia sebab dia rasa yang dia tak boleh bagi kasih sayang kat anak dia macam yang sepatutnya, pastu mungkin dia pikir yang dia mungkin tak lama lagi kat dunia. Tu apa yang aku rasa la, sebab kalau aku kat tempat Norma pun, mungkin aku rasa camtu, ye lah bila dalam keadaan macam  tu, macam-macam yang kita akan pikir.



Sebenarnya, sebab aku share kisah ni sebab aku memang tersentuh la dengan layanan Talib ni kat isteri dia. Maksudnya, walau apa pun yang jadi, dia tetap jaga n sayangkan isteri dia. Dia takde pulak nak abaikan atau tinggalkan isteri dia tu walaupun dia boleh je tinggalkan isteri dia camtu je kalau dia nak. Sebab benda ni dah jadi kat pakcik aku (adik mak aku). Tetiba pakcik aku jatuh n kena strok. Nak tau apa yang jadi, lepas je keluar hospital, isteri dia terus je bawak balik umah, bukan umah dorang tapi umah Opah aku (mak pakcik aku tu la), tau la dekat je dari Sungai Buluh ke Serdang tapi macam tak agak-agak je kan. Baru je dapat dugaan yang suami dia sakit, dah terus tak nak terima. Yang lagi zalim, isteri dia tak bagi pakcik aku jumpa anak-anak dia yang tym tu anak dia masih lagi kecik, lam umur 7-8 tahun ( 2 orang lelaki). Sampai la sekarang, dah dekat 10 tahun dah aku rasa, anak dia pun dah besar panjang. Padahal dulu, dorang ni bukan main lagi, cam loving kaple je, tapi bila jadi macam ni, haishh….yang paling tak tahan, isteri dia tu Nurse koooot! huhu.


Sebab tu, bila aku baca kisah Norma & Talib, aku tak sangka, yang ada jugak lagi orang yang baik macam Talib ni. Sebab masa kita sihat, memang semua akan suka, tapi bila kita dah sakit atau ada apa-apa dugaan, tak mustahil kalau orang-orang yang kat sekeliling kita ni tetiba ‘tak wujud’. Tak kira la, suami ke, boipren kah, BFF ke…..Dan aku pun sama jugak, ntah aku boleh ke bersabar n ada di sisi bila benda ni jadi kat mak n bapak aku, adik beradik aku, boipren ku ke, atau kawan2. Aku tak pernah pun pikir camni, memang kisah dorang ni dah buka mata aku.


Dan untuk makluman, sebenarnya Norma telah pun meninggal dunia, lam pukul 12-1 pagi tadi. Aku tau bila baca entry kat blog Filla pagi tadi. Semoga Talib, dan keluarga redha dan dapat hadapi dugaan ni.  Semoga roh arwah dicucuri rahmat oleh-Nya.






~ AL-FATIHAH ~













2 comments: