Wednesday, December 12, 2012

Saya Sayaaaaang Kucing Saya

1. Biyu ( nama pelat tuk biru)
Ni kucing omputih sebab bulu putih bersih pastu mata dia plak kale biru. Biyu ni mati tatau kenapa tapi dia mati atas pangkuan kakak ke mak aku ntah, dah lupa dah. Tapi yang paling aku ingat akak aku gila2 punya menangis masa biyu ni mati. Aku pun sedih gak la skit tapi takde lah nangis2 sgala, lagipun sebab xberapa sempat nak 'kenal' ngan biyu ni, umo dia kurang dari sebulan. Masa ni aku baru belajar-belajar nak bela kucing, nak pegang pun geli lagi. Tapi bila pegang anak ayam tak geli plak...haha Eh tapi aku bukan macam kakak aku, jumpa lipas jerit, cicak pun jerit, kira aku nih 'hebat' lah ckit muahaha


2. Nin (nama manja bagi kuning)


 

Yang ni memang aku sayang gila. Nin ni kale dia kuning keemasan +  putih. Kat kaki2 dia ada tompok putih macam pakai stoking putih (sila rujuk gamba di atas). Sangat lah comel. Dia ni pernah hilang sampai 2-3 ari, abislah kitaorang cari dia satu taman, sampai taman sebelah pun kitaorang pegi cari tapi tak jumpa. Satu malam tu, sebelum tido, aku punyalah betul2 doa, mintak Nin ni balik. Dengan kuasa Allah, tak sampai berapa jam tu, dia balik, semua satu umah bangun. Nin ni pun pegi kat setiap orang pastu gesel2 manja punya nak gtau yang dia dah balik. Memang sangat kesian sebab dia dah kebulur, pastu bulu dia penuh sawang2, kitaorang syak dia tersesat pastu terkurung kat mana2 agaknya. Kali kedua dia hilang pastu tak kembali dah........:(.

3. Cantoy ( ekor pendek + katik)
Dia nih kecik + pendek+ katik sbb tu digelar cantoy...comeyy je. Sukaaaaa sangat menyepahkan umah. Kalau nampak je paper kat bawah meja  kat ruang tamu, mesti dia koyak-koyak kan pastu abis berterabur segala atas lantai. Yang paling tak tahan nye, dia wat 'projek' ni bila xde orang. Kan pepagi smua g sekolah n keje, tinggal ma je lah. Bila ma dok sibuk memasak, bila g depan tetengok rumah dah selerak, ape lagi kena lah tempik. Pastu ma citer kat kitaorang, punya lah rasa nak gelak guling-guling. ye lah ma cakap waktu kitaorang kecik-kecik dulu pun umah tak selerak camni, ni baru bela kucing umah dah slerak * ye lah ma dulu garang kot, kalauada yang tak kena je, cubit, tak pun penampar sedas, jadi sape yang berani wat onar? hihi*.  Pastu dia pun jejak langkah Nin, keluar rumah tak balik-balik, tatau hidup ke mati ke

4. Cheeta (bukan cheetah ye)
Cheeta ni, kira antara kucing yang hansem lah, belang-belang dah macho macam cheetah pastu bulu plak warna perang. Memang di sukai ramai lah. Dia ni abang kepada cantoy. Kalau si cantoy keluar, dia akan tunggu cantoy ni depan pintu, pastu bila cantoy balik, dia akan terkam pastu cam bising-bising *gaya cam marah si cantoy ni asal lambat balik*. Kucing pun pandai jaga adik..Pastu satu ari tu dia eksiden, ekor dia kena langgar, memang hancur, tinggal separuh je...Sampai 'sistem pembuangan' dia terjejas, dia xbley kawal tuk buang air kecik n besar. Sian sgt, bawak g klinik elok je duduk dalam cage, redha je orang nak bwk dia, mungkin sebab sakit n dia tau tuan dia nak tolong pulihkan. Tapi sayangnya memang tak dapat nak pulihkan, beberapa lama kemudia, dia mati...gila tragik kisah mamat cheeta nih...
Kira cheeta ni la last kitaorang bela kucing, pastu dah malas dah, satu hal nak bagi makan sampai bergaduh-gaduh manja dengan kakak aku sape punya turn kena bagi makan sgala, pastu bila dah bela kena lah sayang, bila dah sayang, kalau jadi pape mcm sakit ke hilang ke tak pun mati ke, kang satu hal nak sedey plak kan. so keputusan tuk tidak membela lagi adalah keputusan yang terbaik lagi muktamad. Sejak dah tak takde kucing, bapak aku slalu je citer kat ma, tadi terjumpa kucing kat pasar, comey lah kesian lah. Ma wat dek je, kang kalau layan kan, harus dia bawak balik kucing-kucing seperti yang diceritakan beliau. muahaha
Ini je lah kisah kucing-kucing peliharaan ku, kalau korang pun ade pengalaman bela kucing atau pun nak share pasal kucing peliharaan anda, silalah, memang amat dialu-alukan =)
 u sehmat lah bro ;)
pic: google image

10 comments:

  1. Assalamualaikum awak. suami sheila sgt sukakan kucing tapi sheila penakut dgn bintang berbulu. hehe. dulu waktu bujang, rumah dia banyak kucing yang comel2. pastu ada sekor mati depan mata kitorang sbb masa reverse kereta tak perasan kucing tertinggal bawah kereta. melambung kucing tu sbb mati menggelupur. first time sheila tgok kucing mati depan mati. sedih gila. suami siap ada gambar kenangan kucing kesayangan dia, chiki. betul ckp awak, kucing pandai jaga adik2.hehehhee. last sebelum suami pindah rumah baru, semua kucing2 dia dah hilang. ada yang kena makan anjing liar. sedih gila bagi pihak suami =.='

    *beta, boleh tak awak buang word verity untuk approved comment. malas lah nak taip bagai ikut words tu. hehehe TQ!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sadisnye, mesti rsa brslah gla kan.. :(
      aah kan, kucing pun bijak n penuh ciri2 kekeluargaan gitu ..hehe
      yela, nsb mnjadi kucing jalanan, mmg camtu, xkna mkn dek anjing, mesti kna lggr xpun org kutip n buang kat kdi mkn @ tong smph

      p/s: tq sgt gitau, sya dah tukar, sya xtau sjak bila tp rsanya sblm ni xde plak verification sgala

      Delete
  2. sgt comel nama2 kucing awk. saya penggemar kucing, tapi semuanya dah xde. ade yg kena langgar, org curi, kitorg pindah rumah lagi. tapi bila dah ade anak2 kecik ni, x dpt nak bela coz risau anak2 alahan bulu kucing. huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh, rsanya smua nama kucing tu abah sya yg namakan. rmi kan yg ska kucing tp cuma xbela sbb ade je kekangan

      Delete
  3. dulu saya pembela kucing tegar.. berbelas jugak lah kucing kat umah ni.. bila dah start keje merantau.. tak dapat lagi nak bela.. hhhuhu... dulu saya ada kucing nama putih.memang dia putih sepenuhnya.dia ni ada sejarah hitam dengan sya.dia dah buat parut dimuka saya dengan tak sngaja.huhuhu.. nak marah pun tak boleh jugak.. mybe time tu sya hempap dia waktu tido(dia memang tido dengan saya.. now dia dah tak de.. i really miss him...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia terkejut kot tu yg tercakar tu..hehe. kan bila dah xde rsa syggg n rinduu gila :(

      Delete
  4. Replies
    1. owh yke, ingtkan puan saya disini peminat tegar kucg...hhiihi

      Delete
  5. Replies
    1. semua kucing semestinya comel!

      Delete